یادداشت جامعه زینب (س) به مناسبت عید سعید قربان

«کلّ شیء هالک إلا وجهه» سوره قصص آیه ۲
هر چیزی هلاک شدنی است مگر آنچه که برای او و به خاطر او و در وجه و جهت اوست.
علامت اسلام، حج است و حقیقت حج نفی هر گونه شرک است. حج ، تاریخ اسلام از آدم تا محمد و سلوک اسلام از احرام تا قربانی و تجمع اسلام از گوشه و کنار و اقصی نقاط دنیا است. اسلام ابراهیم، اسلام هاجر و اسلام اسماعیل که همه اینها مظهری از مظاهر اسلام هستند و مظهری از تسلیم در برابر حق هستند.
می بینیم که هاجر وقتی سلِم و سَلَم را پذیرفته و تسلیم امر خداوند شده و با فرزند خردسالش در بیابان مانده و هیچکس را ندارند و ابراهیم آنها را در این بیابان به امر خداوند رها فرموده و اسلمتُ را گفته و رفته، آنگاه ارزش عبودیت و تسلیم بودن هاجر روشن تر می شود و عظمت اسلام او وقتی بیشتر در چشم ها می نشیند که با دیگران مقایسه می شود که حتی وقتی با تمام امکانات آنها را تنها بگذاری و دنبال تکلیفت بروی، باز هم گلایه دارند و ناراضی هستند.
اسلام هاجر و تسلیم او در برابر حق نشانگر اطمینانی است که هاجر به خود حق دارد و با اینکه در بیابانی قرار گرفته که نشانی از آب و آبادانی نیست و فاقد اولین نیازهای انسانی است، به دنبال آب سعی می کند و هرگز در این راه طولانی از هدفش روی برنمی گرداند و دائم به هدف و کعبه توجه دارد. و مهم تر این است که در این سعی هرگز جفا نکرده و از مروت هم خارج نشده و حدود را فراموش نکرده است و برای رسیدن به هدفش به هر کاری دست نزده، زیرا که سعی اش منطبق بر سنت بوده و از حدود الهی تجاوز نکرده و حاضر نیست به هر قیمتی به هدفش برسد و برای رسیدن به هدفش از مسیر حق خارج نشده است.
اینگونه است که اسلام هاجر که حلقه گمشده و فراموش شده اسلام حقیقی است، معنا و مفهوم خود را نشان می دهد.
در تمام طول تاریخ اسلام، اسلام ابراهیم و اسلام اسماعیل را مورد توجه و بررسی و گفتمان قرار داده ایم و هرگز به اسلام هاجر که اگر نبود، اسلام کامل نمی شد حتی فکر هم نکرده ایم. اسلام هاجر، اسلام فراموش شده و مورد غفلت قرار گرفته است .
اسلامی که نقش زن را نادیده گرفته و مورد غفلت قرار داده، اسلام ناقص است.
از بزرگی خواسته شده بود درسی بدهد و ایشان گفته بود به تو درسی می دهم که اگر آن را در تمام کتاب ها بنویسی ، باز هم حق مطلب ادا نمی شود و آنچه که در تمام کتاب ها هست، اگر در یک خط خلاصه بشود و آن خط در دو کلمه خلاصه شود، چیزی نیست جز ” ذبح النفس ”

عید قربان را عید ذبح النفس قرار دهیم و به فلسفه عید قربان واقف شده و از آن بهره مند شویم.
عید قربان بر همه مسلمانان مبارک باد و تبریک ویژه بر کسانیکه با عرفه به معرفت رسیده اند .
اعظم حاجی عباسی؛ دبیر کل جامعه زینب (س)




پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *